Hoe laten we deze Internationale Vrouwendag van ons horen?

Door Albelli op 19 februari 2025

Daden zeggen meer dan woorden, dat is dit jaar het motto van albelli voor Internationale Vrouwendag. Lees verder en ontdek hoe ons team dit in de praktijk brengt (letterlijk).

Internationale Vrouwendag (8 maart 2025) is een jaarlijkse viering van de prestaties van vrouwen. Het is ook een oproep tot actie. Woorden van solidariteit zijn krachtig en elke vorm van steun is belangrijk, maar het zijn de daden die voor de blijvende verandering zorgen.

Wist je dat het in het huidige tempo 134 jaar (ongeveer vijf generaties) duurt om gendergelijkheid te bereiken? Dat is veel te lang. Het thema van dit jaar is dan ook ‘Accelerate Action’, oftewel ‘Actie Versnellen’. Dat moedigt ons aan om voorbij de goedbedoelde berichten en bedrijfsverklaringen te kijken en ons af te vragen: wat kunnen we echt doen om verandering teweeg te brengen?

Wij vroegen de vrouwen achter onze merken bij Storio Group hoe zij de goede bedoelingen om willen zetten in actie voor 2025. En laten we zeggen, ze hebben het waargemaakt. Van het aan de kaak stellen van alledaags seksisme tot het steunen van vrouwelijke ondernemers, ze voeren allemaal concrete acties uit om echt een verschil te kunnen maken.

Bereid je voor op flinke dosis inspiratie (al zeggen we het zelf)…

Maak kennis met de vrouwen van Storio group

Naam: Marion Escot

Functie: CRM Operations Specialist
Marions actiepunt voor 2025: vrouwen en medestanders helpen alledaags seksisme te bestrijden

“Een paar jaar geleden ben ik begonnen met bewustwordingssessies op scholen in Parijs om leerlingen voor te lichten over gendergelijkheid. Ik realiseerde me al snel dat er niet genoeg middelen waren om alledaags seksisme aan te pakken, dus heb ik die zelf ontwikkeld. Wat begon als een klein social media project is nu uitgegroeid tot meer dan 116K volgers op Instagram en 18K op Threads. Ik heb ook een boek geschreven om jonge mensen handvatten en strategieën te geven om seksisme in hun dagelijks leven aan te pakken. Nu geef ik workshops om bedrijven, scholen en individuen te leren hoe we de manier waarop we communiceren kunnen veranderen, vooroordelen en stereotypen kunnen voorkomen en langdurige mentaliteitsveranderingen teweeg kunnen brengen.”

Naam: Chloe Edghill

Functie: Traffic Manager
Chloe’s actiepunt voor 2025: bedrijven steunen die in handen zijn van vrouwen


“Bedrijven steunen die in handen zijn van vrouwen is iets wat we allemaal kunnen doen. Dat hoeft niet altijd een groot gebaar te zijn. Voor mij zijn het de kleine, dagelijkse keuzes die de meeste impact hebben. Mijn nicht runt bijvoorbeeld een Caribisch eethuis en het eten is er ge-wel-dig. Ik neem er al mijn vrienden en familie mee naartoe, beveel het bij iedereen aan die ik ken en heb zelfs op haar gestemd in een plaatselijke wedstrijd voor ‘Beste kleine onderneming’ (die ze won!). Dit lijken misschien kleine acties, maar voor onafhankelijke vrouwen in de zakenwereld betekenen ze heel veel.”

Naam: Anna Jordana

Functie: Creative Copywriter
Anna’s actiepunt voor 2025: stemmen en verhalen van vrouwen versterken

“Dit jaar wil ik meer boeken lezen van vrouwen en over vrouwen. Over onderwerpen zoals feminisme, gendergelijkheid, geschiedenis en kunst. Ik wil ook de vrouwen in mijn leven aanmoedigen (nog meer dan ik al doe) om hun dromen en doelen na te blijven jagen. En, net zo belangrijk, ik wil me meer inleven in en begrip hebben voor eerdere generaties vrouwen, zoals mijn moeder, die opgroeiden in een wereld die hen niet dezelfde keuzes gaf die wij vandaag de dag hebben.”

Naam: Fiona Logan

Functie: Editorial Content Specialist
Fiona’s actiepunt voor 2025: mijn stem laten horen (zelfs als dat ongemakkelijk aanvoelt)

“Ik werk eraan om mijn stem te gebruiken in situaties waarin ik normaal gesproken zou zwijgen. Ik wil seksisme aan de kaak stellen om andere vrouwen te steunen en grenzen leren aangeven zonder onbeleefd te worden. Ik pak ook mijn eigen onbewuste gendervooroordelen aan. Ik betrap mezelf erop dat ik ervan uitga dat bepaalde taken (zoals doe-het-zelven) ‘mannenklusjes’ zijn, dus ik ben er actief mee aan de slag gegaan om dit zelf te kunnen. Ik wil de volgende generatie (in dit geval mijn nichtjes) echt aanmoedigen om sterk te zijn en voor zichzelf op te komen. Het is zo belangrijk dat ze weten dat er geen goede of foute manier is om een meisje te zijn in deze wereld.”

Naam: Elena Ferrari

Functie: Brand Communications Specialist
Elena’s actiepunt voor 2025: investeren in financiële gelijkheid

“Elke vrouw verdient het om zich financieel zelfredzaam te voelen. Dit jaar volg ik een door vrouwen geleide beleggingscursus via een app. Gemaakt door vrouwen, voor vrouwen. Ik ga ook maandelijks doneren aan een ngo, die zich inzet voor het verbeteren van wetten en beleid op het gebied van gendergelijkheid over de hele wereld.”

Naam: Stella Casella

Functie: Creative Studio Manager
Stella’s actiepunt voor 2025: vrouwelijke kunstenaars in het zonnetje zetten


“Als kunstliefhebber probeer ik altijd bewust vrouwen in de creatieve industrie te steunen door werk te kopen van vrouwelijke kunstenaars. Als ik een nieuwe kunstenaar ontdek, deel ik hun werk en verhalen ook met mijn vrienden. Vele jaren geleden runden mijn zus en ik een artistieke werkplaats voor vrouwen in Manilla, waar we hen hielpen met het decoreren van houtwerk dat ze konden verkopen. We leerden ze hoe ze de winst weer in hun bedrijfje konden investeren en ik heb de opleiding van één vrouw financieel mogelijk gemaakt. Ze wordt met de dag succesvoller en dat maakt me enorm trots.”

Wil jij ook vrouwelijke kunstenaars steunen? Hier zijn Stella’s tips: boeken zoals deze (voor de jongere generaties); posters van ‘the pink highlight project’; Book of plants van Anne Geene; De Notenkraker van Sanna Annuka; posters van Mull&Mill; Few Story tiles; kussens en warmwaterkruik van Donna Wilson.

Een groot applaus voor deze vrouwelijke collega’s!

Nu is het aan jou: wat is één actiepunt dat jij dit jaar gaat omarmen om ook voor gendergelijkheid te strijden? Hoewel we dit moment hebben aangegrepen om de vrouwen in ons team in het zonnetje te zetten, is Internationale Vrouwendag natuurlijk niet alleen bedoeld om wereldwijd de kracht van vrouwen te vieren. Het is een dag voor iedereen die geeft om gendergelijkheid en vrouwenrechten. Roep dus je geliefden bij elkaar, inclusief partners, vaders, broers, beste vrienden, en begin het gesprek. Als genoeg mensen collectief actie ondernemen, is verandering niet langer een langzaam proces, maar gaat er nu écht iets gebeuren.